Gazdaságosan működtethető közösségi közlekedés fenntartása a cél Miskolcon

2021.01.20 10:12

A városi közösségi közlekedés új feltételrendszerének kialakításáról, azaz a változás előtt álló menetrend alapelveiről szóló megbeszélést tartottak pénteken a polgármesteri hivatalban. A kérdéskörön dolgozó MVK-s munkacsoport munkáját emelte be ezzel városházi berkeken belülre Veres Pál polgármester. Az értekezleten hivatali, a szakcégektől érkező, valamint a civil szférát képviselő szakemberek vettek részt.

 
Bár Miskolcnak az elmúlt években „Trabantra volt pénze, mégis úgy viselkedett, mint egy család, ami Mercedessel jár” – ez a mondat is elhangzott a megbeszélésen. A pénz tehát nemhogy elfogyott, de eddig sem volt meg. Az előző önkormányzati ciklusokban a tulajdonos helyhatóság által szabálytalanul ki nem fizetett milliárdos összegek miatt, az általános drágulást követő tarifaemelések elmulasztásával és feltorlódásával, a tavalyi járványhelyzet kialakulásával visszaesett utasforgalom miatt a Miskolc Városi Közlekedési Zrt.-nél tovább nem vállalható hiányok keletkeztek. Már 2020-ra meg kellett állapítania a nem sokkal korábban hivatalba lépett új városvezetésnek, hogy a városi tömegközlekedés gyakorlata ebben a formában fenntarthatatlan. Több ok miatt szükséges tehát hónapokon belül új menetrendet bevezetni, amely a kapacitások optimálisabb kihasználásával és további takarékoskodási intézkedésekkel megoldást kínálhat arra, hogy az MVK-t ne kelljen akár belátható időn belül „bezárni”, a busz- és villamosközlekedést leállítani.
 
Fotó: Mocsári László
 
Az elmúlt évtized-évtizedek nyomán kialakult gyakorlat mára azt eredményezte: a városnak naponta (!) több millió forintnyi veszteséget jelent az MVK járatainak működtetése. Azon felül természetesen, amit maguk az utasok jegy- és bérletvásárláskor befizetnek a kasszába. A közösségi közlekedés a városi önkormányzat önként vállalt feladata, a városlakók jóléte, nyugodtabb élete, biztonságosabb és környezetbarát közlekedése érdekében. Ezt részben a szolgáltatás igénybevevői fizetik ki, de az nem fedezi a teljes költséget: közpénzből kell kipótolni. Jelen állás szerint évi mintegy 3 milliárd forinttal.
 
A helyzetet három tényező nehezíti napjainkban: az előző városvezetés által szabálytalanul ki nem egyenlített szolgáltatási számla (hiányzó 4-5 milliárd forint), a kormányzati elvonások (a tömegközlekedés állami támogatásának megszüntetése, Miskolctól elvont egyéb milliárdok, ingyen parkolás), és a tavaly indult, de idén is – ráadásul ki tudja, meddig – tartó karanténhelyzet. Utóbbi ugyebár azzal jár – mint arról  Demeter Péter, az MVK vezetője beszámolt az értekezleten –, hogy a cég saját bevételei – a teljesítménnyel, a kihasználtsággal párhuzamosan – óriási mértékben visszaestek 2020 márciusától, egyes időszakokban felére akár, és ma is legfeljebb jósolni lehet, hogy a középiskolák majdani újraindulásával mikorra térnek vissza a diákok ezrei az utazóközönség soraiba. Ha csak a pandémia pusztítana ezekben az években – ahogy említettük, további hiányzó-elvett milliárdok mellett –, akkor is indokolt a társaság menetteljesítményének átalakítása, a menetrendnek a jelenlegi helyzethez való igazítása. Ez az előkészítő munka egyébként hónapok óta zajlik, nemrég, mint ismeretes, az önkormányzat társadalmi vitát is kezdeményezett a kérdésben, sok száz lakossági észrevétel érkezett már, a válaszokat a szakemberek folyamatosan elemzik és tekintetbe veszik a tervezésnél.
 
 
Az említett közvéleménykutatás elsődleges célja: bevonni a miskolciakat a döntéselőkészítésbe, hogy ami végül megszületik, az a laikusok számára is érthetőbb és elfogadhatóbb legyen.
 
Óhatatlan volt, hogy a felmérés lényege egyetlen kérdéssé torzulva fogalmazódjon meg a közbeszédben: meg akarják-e szüntetni az 1-es buszt? Erre a rövid válasz az, hogy „nem akarják”, vagyis senkinek nincs ilyen „politikai” célkitűzése. Ám két tényező mégis afelé mutat. Egyrészt a borsodi megyeszékhely másfél évtizeddel ezelőtt beindított közlekedési koncepciója azzal számolt – a Zöld Nyíl projekt révén emiatt kaphatott több tízmilliárdos külső anyagi támogatást –, a villamospálya felújításával, új villamosok vásárlásával párhuzamosan leépíti a lényegében ugyanezen a vonalon közlekedő buszjáratokat. (A villamos gazdaságosabb és környezetbarátabb megoldás.) Másrészt a jelenlegi helyzetben fokozottan igaz, hogy ha egyszer százmilliókat, sőt milliárdokat kell megtakarítania a rendszernek, akkor le kell állítani, illetve korlátozni azokat a folyamatokat, amelyek amúgy is gazdaságtalanok – vagyis „eszik a közpénzt”. A leglogikusabb az 1-es buszhoz nyúlni. (Számos egyéb intézkedés mellett.) „Ez egy felelős várospolitikai döntés kell, hogy legyen” – fogalmazott Veres Pál.
 
 
De jó híreket is hallhattak a munkacsoport ülésének résztvevői. Szintén az utóbbi esztendő eredménye az online (mobilos) jegy- és bérletvásárlási lehetőségek bevezetése, sikere. Küszöbön áll a közterületi jegyautomaták telepítése. A járvány enyhülésével, majd remélt megszűnésével visszaállhat az utasszint, azaz a céges saját bevétel a korábbi szint közelébe. (A díjmentesen utazók köre, száma is oly’ mértékben bővült a pandémiás helyzetben, ami már-már kezelhetetlen az MVK számára.)
 
A sok tekintetben szorító helyzet magánál az önkormányzati társaságánál, mint vezérigazgatója beszámolt róla, hasznos folyamatok levezénylését segítette elő. Optimalizálták a dolgozói állományt, „annyian vagyunk, amennyi kell”, minimális mértékben van csak szükség túlórázásra. A járműállomány a célok teljesítéséhez, amennyiben sikerül további gázüzemi buszokkal kiegészíteni, megfelelőnek nevezhető. A Covid-helyzet a szakmai tapasztalatok tekintetében annyi haszonnal is szolgált, hogy felkészültebb a tömegközlekedési szakmai a változó kihívásokra, a rugalmas reagálásra, többféle menetrend alkalmazására.
 
 
A munkacsoport értekezletének további hozzászólói bizakodásukat, illetve aggályaikat fogalmazták meg a jövőre nézve. Szóba került, hogy a jelenleg március 1-jére tervezett új menetrend beindítása talán nem reális ilyen hamar, későbbre fog csúszni. Ez elképzelhető – de akkor annál tovább „ketyeg” a naponkénti 2-3 milliós ráfizetés. A bliccelők száma a járványügyi korlátozások folytán (nehezebb ellenőrzés, a járművezetők kiesése e tekintetben) nőhetett az elmúlt hónapokban. Ez ellen az online fizetés népszerűsítése és a jegyautomaták kihelyezése dolgozhat. Többen említették, hogy az 1-es buszjárat kiváltásával azok az utasok panaszkodnának, akik a Búza térre szeretnének közvetlen leszállási lehetőséget, illetve Felső-Majláthon laknak. Előbbi hiányosságot több más járat módosítása orvosolja, utóbbinál az 5, 15, 54-es buszok segítenek be.
 
Zárásként elhangzott: az önkormányzati vezetés által megfogalmazott várospolitikai célkitűzés az, hogy „azt rendeljük meg az MVK-tól, amire pénzünk van”. Az erre fordítható közpénz felelős elköltésével kell a legelfogadhatóbb megoldást megtalálni, „az elképzeléseket olyan optimális egyensúlyba hozni, ami belefér a költségvetésbe.”
 
minap.hu
 
 
 
 
 

Kék hírek

2021.03.08 17:06
Az Ózdi Rendőrkapitányság közrendvédelmi járőrei két órán belül elfogták azt a nőt, aki egy pénztárcát talált, és megpróbálta vásárláskor a tárcában lévő fizetőeszközöket felhasználni.   Jogtalan elsajátítás vétség, és készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel visszaélés vétség...
2021.03.08 16:27
A Mikszáth utcában volt szükség a tűzoltók beavatkozására.   Egy tíz négyzetméteres helyiség gyulladt ki. Az esethez az ózdi és a kazincbarcikai hivatásos tűzoltókat riasztották és az egységek eloltották a...
2021.03.08 10:46
A Miskolci Rendőrkapitányság 2021. március 7-én járművezetés az eltiltás hatálya alatt szabálysértés elkövetése miatt egy férfival szemben indított eljárást. A szabálysértőt a járőrök előállították, majd őrizetbe vették. A rendőrkapitányság a szabálysértési őrizetbe vett személyt gyorsított...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

A covid-os betegek otthoni ápolása

2020.12.18 16:39
A covidos betegek otthoni ápolása Tanácsok a Pécsi Tudományegyetemről Hasznos videó! Tekintse meg!   Milyen gyógyszerekkel csillapítsunk lázat koronavírus esetén? Szedjünk-e vitaminokat, köhögésre gyógyszert covid alatt? Szabad-e párásítani, illóolajat használni? Szedjünk-e vérhígítót?...

Hírek, aktualitások

2021.03.08 17:41
Szerdától a 95-ös oktánszámú üzemanyag és a gázolaj literenkénti bruttó átlagára is 6-6 forinttal megy feljebb. Utoljára hat és fél évvel ezelőtt, 2014 augusztusában kellett az autósoknak ennyire mélyen a zsebükbe nyúlniuk.   Továbbra is jelentősen emelkednek a hazai üzemanyagárak...
2021.03.08 17:07
A DK Gulyás Gergely és Kásler Miklós miniszterek lemondását követeli a Demokratikus Koalíció.   A Demokratikus Koalíció azonnali lemondásra szólította fel Kásler Miklóst, az emberi erőforrások miniszterét és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető minisztert hétfőn online...
2021.03.08 16:15
Becsapta a nőket a fideszes kormány: az ellenzék szerint semmit sem tettek az igazságos és egyenlő bérekért. Molnár Zsolt   Az elmúlt évek alapján látható, kormányváltás kell ahhoz, hogy a nők helyzete és megbecsülése végre javuljon ebben az országban – emelte ki az összefogás...
2021.03.08 15:22
2020 év végén nagyon aktív jogalkotást láthattunk, sorra-sorra jelentek meg a Magyar Közlönyök és benne a számtalan jogszabály és változás. Nem maradt ki a változásból a nyugdíj sem, olyannyira, hogy a december 30-i Magyar Közlönyben (295. sz.) a Kormány számos helyen módosította (kiegészítette) a...
2021.03.08 13:23
Házibulikon és egy lepsényi presszóban is megjelentek a rendőrök, 10 százalék felett a magyar átoltottság.  Forrás: youtube / M1 Müller Cecília a tájékoztatón ismertette a szokásos reggeli adatközlésből meglepő módon kimaradt oltási statisztikákat – hétfő délelőttig 1 207 717-en vették fel...
2021.03.08 11:43
Mindenkinek ajánlott, akinek kétségei vannak az oltásokkal kapcsolatban. Miközben naponta olvassuk, melyik gyártmányból, hány adag, mikor érkezik, kevesen vagyunk tisztában azzal, tulajdonképpen hogyan is működnek ezek a vakcinák, mi történik a hatásukra a szervezetünkben, és mi a különbség...
2021.03.08 10:08
Folyamatosan zajlik az oltás, ma délelőttre már egymillió ember megkapta az oltást Magyarországon. A járvány harmadik hullámának felszálló ágában vagyunk, egyre nő az aktív fertőzöttek és a kórházi betegek száma, a kormány ezért is döntött a korlátozások szigorításáról, amelyek mától lépnek életbe....
2021.03.08 09:44
Egy ilyen hét után egy igazi demokratikus országban, ahol valóban szabad és független a média, ezekben a percekben valamelyik nagy tévécsatorna vasárnap esti műsorának élő adásában a miniszterelnök lenne a vendég. Körülbelül ezeket kérdeznék tőle: (Én, amikor elképzelem, Baló György hangján...
2021.03.08 07:02
Várhatóan rövidesen emelkedni fog a dohánycikkek ára Magyarországon. Jelzésértékű, hogy a kétlépcsős jövedékiadó-emelés első, januári szakaszához közeledve a trafikok már decemberben elkezdtek árat emelni, ezért az iparági várakozások szerint a közelgő április 1-jei adóváltozás hatása is lassan...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Elérhetőség

Impresszum: Borsod - Abaúj - Zemplén Megyei és Miskolc Városi Nyugdíjasok Érdekvédelmi Szövetsége 3530 Miskolc, Kazinczy u. 3.

Az átvett tartalmak hitelességért, igazságtartalmáért nem vállalunk felelősséget. Vélemények: a megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik szövtségünk álláspontját. Jogsérelem esetén keresse a forrásként hivatkozott tartalomgazdát.
tel: 06-70-548-14-23
fax: 46-326-951
borsodnyesz@citromail.hu